MyBB Pro

P30-ART

لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
اعلانات انجمن(حتما مطالعه بفرمائید) :



با توجه به لزوم وفاى به عهد چرا خداى متعال در قرآن دستور به لغو یکجانبه پیمان با مشرک
زمان کنونی: ۳-۴-۱۳۹۶, ۰۱:۱۶ عصر
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: komeil
آخرین ارسال: saravali
پاسخ: 2
بازدید: 420

ارسال موضوع ارسال پاسخ
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
با توجه به لزوم وفاى به عهد چرا خداى متعال در قرآن دستور به لغو یکجانبه پیمان با مشرک
نویسنده پیام
*
آبدارچی هیئت

وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :2258
ویترین مدال ها :0

پست‌ها: 47

اعتبار: 4
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۱

حالت من: هیچ کدام

ارسال: #1
با توجه به لزوم وفاى به عهد چرا خداى متعال در قرآن دستور به لغو یکجانبه پیمان با مشرک
نقض عهد با مشرکان






سؤال: با توجه به لزوم وفاى به عهد چرا خداى متعال در قرآن دستور به لغو یکجانبه پیمان با مشرکان مى دهد؟

جواب:
مى دانیم در اسلام اهمیت فوق العاده اى به مسأله وفاى به عهد و پایبند
بودن به پیمان ها ـ حتى در برابر کافران و دشمنان ـ داده شده است، با این
حال این سؤال پیش مى آید: چگونه قرآن دستور مى دهد پیمان مشرکان یک جانبه
لغو گردد؟ چنانکه در آیه 1 سوره «توبه» مى فرماید: «این اعلام برائت و
بیزارى خداوند و پیامبرش از مشرکانى که با آنها عهد بسته اید، مى باشد» (
بَراءَةٌ مِنَ اللّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذینَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکینَ).پاسخ این سؤال با توجه به امور زیر روشن مى شود:

اولاً ـ به طورى که در آیات 7 و 8 همین سوره تصریح شده، این لغو پیمان بدون
مقدمه نبوده است، بلکه از آنها قرائن و نشانه هائى بر نقض پیمان آشکار
شده بود، و آنها آماده بودند در صورت توانائى بدون کمترین اعتنا به
پیمان هائى که با مسلمان ها دارند، ضربه کارى را وارد سازند.از این جهت،
این کاملاً منطقى است اگر انسان ببیند، دشمن خود را آماده براى شکستن
پیمان مى کند و علائم و قرائن آن در اعمال او به قدر کافى به چشم مى خورد،
پیش از آن که غافلگیر شود اعلام لغو پیمان کرده و در برابر او به پا خیزد.

ثانیاً ـ در پیمان هائى که به خاطر شرایط خاص بر قوم و ملتى تحمیل مى شود، و
آنها خود را ناگزیر از پذیرش آن مى بینند، چه مانعى دارد که پس از قدرت و
توانائى این گونه پیمان ها را به طور یک جانبه لغو کنند.آئین بت پرستى نه
یک مذهب بود و نه یک مکتب عاقلانه، بلکه یک روش خرافى، موهوم و خطرناک
بود، که مى بایست سرانجام از جامعه انسانى برچیده شود، و اگر قدرت و قوت
بت پرستان در جزیره عرب به قدرى در آغاز کار زیاد بود، که پیغمبر(صلى الله
علیه وآله) مجبور شد تن به صلح و پیمان با آنها در دهد، دلیل این نخواهد
بود که به هنگام کسب نیرو و قدرت به چنین پیمان تحمیلى که بر خلاف منطق و
عقل و درایت است، وفادار بماند، این درست به آن مى ماند که یک مصلح بزرگ
در میان گاو پرستان بعضى از کشورها ظهور کند، و براى برچیدن این برنامه
دست به تبلیغات وسیعى بزند، و به هنگامى که تحت فشار قرار گیرد، به ناچار
با آنها پیمان ترک مخاصمه ببندد، ولى به هنگامى که پیروان کافى پیدا کرد،
قیام کند و براى جارو کردن این افکار پوسیده دست به کار شود، و پیمان خود
را با آنها ملغى شده اعلام نماید.لذا مى بینیم این حکم مخصوص مشرکان بوده و
اهل کتاب و سایر اقوامى که در اطراف «جزیره حجاز» وجود داشتند، و به نوعى
با پیامبر(صلى الله علیه وآله) پیمان بسته بودند، پیمانشان تا پایان عمر
پیامبر(صلى الله علیه وآله) محترم شمرده شد.به علاوه مى بینیم لغو پیمان
مشرکان به شکل غافلگیرانه صورت نگرفت، بلکه چهار ماه به آنها مهلت داده
شد، و در مرکز اجتماع عمومى حجاز، یعنى روز عید قربان در کنار خانه «کعبه»
این موضوع به آگاهى همه رسانده شد، تا فرصت کافى براى فکر و اندیشه بیشتر
پیدا کنند، شاید دست از این آئین خرافى که مایه عقب ماندگى، پراکندگى و
جهل و خباثت است، بردارند، خداوند هرگز راضى نشد آنها را غافلگیر سازد و
مجال تفکر را از آنها سلب کند حتى اگر آماده پذیرش اسلام نشوند مجال کافى
براى تهیه نیرو بمنظور دفاع از خود داشته باشند تا در یک جنگ غیر عادلانه
درگیر نشوند! اگر پیامبر(صلى الله علیه وآله) نظر تربیتى و رعایت اصول
انسانى نداشت هرگز نباید با دادن مهلت چهارماهه دشمن را از خواب بیدار کند
و مجال کافى براى تهیه نیرو و آمادگى جنگى به او بدهد، بلکه باید در یک
روز معین پس از الغاى یک جانبه پیمان، بدون مقدمه، به آنها حمله کند و
بساط آنان را برچیند.به همین دلیل مى بینیم بسیارى از بت پرستان از این
مهلت چهارماهه استفاده کردند و با مطالعه بیشتر در تعلیمات اسلام به آغوش
آن باز گشتند.(1)




1. تفسیر نمونه، جلد 7، صفحه 340.
ده ارسال آخر من :

خیلی عقبم خیلی
۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۴۹ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
*
آبدارچی هیئت

وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :3756
ویترین مدال ها :0

پست‌ها: 7

اعتبار: 0
تاریخ عضویت: شهر ۱۳۹۲

حالت من: هیچ کدام

ارسال: #2
RE: با توجه به لزوم وفاى به عهد چرا خداى متعال در قرآن دستور به لغو یکجانبه پیمان با مشرک
مرسی ممنون
ده ارسال آخر من :

وکیل تجارت الکترونیک
۶-۲۹-۱۳۹۲ ۰۶:۴۲ عصر
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع ارسال پاسخ

بروزرسانی موضوع (برای بروزرسانی کلیک کنید)My-BB.Ir

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  قرآن چه کسانى را بدترین مخلوقات معرفى مى کند؟ komeil 0 398 ۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۴۸ صبح
آخرین ارسال: komeil
  قرآن روز قیامت را با چه نامهائى مى خواند؟ komeil 0 395 ۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۴۵ صبح
آخرین ارسال: komeil
  قرآن مجید از زرق و برق دنیا نکوهش کرده پس چرا وعده آن را به مؤمنان داده است؟ komeil 0 359 ۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۴۲ صبح
آخرین ارسال: komeil
  قرآن کریم سرنوشت پاکان در قیامت را چگونه بیان مى کند؟ komeil 0 175 ۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۳۲ صبح
آخرین ارسال: komeil
  قرآن کریم أحوال ظالمین در قیامت را چگونه توصیف مى کند؟ komeil 0 283 ۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۲۷ صبح
آخرین ارسال: komeil
  قرآن مباحث مربوط به معاد را چگونه مطرح کرده است؟ komeil 0 292 ۴-۲۸-۱۳۹۱ ۱۲:۱۴ صبح
آخرین ارسال: komeil

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: