MyBB Pro

P30-ART

اعلانات انجمن(حتما مطالعه بفرمائید) :


برچسب ها: در, باره, تقوي, نهج, البلاغه,

در باره تقوي در نهج البلاغه
زمان کنونی: ۱۱-۵-۱۳۹۵, ۱۱:۳۷ صبح
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: yazahra
آخرین ارسال: yazahra
پاسخ: 1
بازدید: 380

ارسال موضوع ارسال پاسخ
 
رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
در باره تقوي در نهج البلاغه
نویسنده پیام
***
پیر غلام هیئت

وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :2917
ویترین مدال ها :0

پست‌ها: 57

اعتبار: 1
تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۱

حالت من: هیچ کدام

ارسال: #1
در باره تقوي در نهج البلاغه
خطبه (233) نهج البلاغه

و من خطبة له عليه السلام
الْحَمْدُ لِلَّهِ الْفَاشِي فِي الْخَلْقِ حَمْدُهُ وَ الْغَالِبِ جُنْدُهُ وَ الْمُتَعَالِي جَدُّهُ أَحْمَدُهُ عَلَى نِعَمِهِ التُّؤَامِ وَ آلَائِهِ الْعِظَامِ الَّذِي عَظُمَ حِلْمُهُ فَعَفَا وَ عَدَلَ فِي كُلِّ مَا قَضَى وَ عَلِمَ بِمَا يَمْضِي وَ مَا مَضَى مُبْتَدِعِ الْخَلَائِقِ بِعِلْمِهِ وَ مُنْشِئِهِمْ بِحُكْمِهِ بِلَا اقْتِدَاءٍ وَ لَا تَعْلِيمٍ وَ لَا احْتِذَاءٍ لِمِثَالِ صَانِعٍ حَكِيمٍ وَ لَا إِصَابَةِ خَطَإٍ وَ لَا حَضْرَةِ مَلَإٍ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ ابْتَعَثَهُ وَ النَّاسُ يَضْرِبُونَ فِي غَمْرَةٍ وَ يَمُوجُونَ فِي حَيْرَةٍ قَدْ قَادَتْهُمْ أَزِمَّةُ الْحَيْنِ وَ اسْتَغْلَقَتْ عَلَى أَفْئِدَتِهِمْ أَقْفَالُ الرَّيْنِ أوصيكم- عِبَادَ اللَّهِ- بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهَا حَقُّ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ الْمُوجِبَةُ عَلَى اللَّهِ حَقَّكُمْ وَ أَنْ تَسْتَعِينُوا عَلَيْهَا بِاللَّهِ وَ تَسْتَعِينُوا بِهَا عَلَى اللَّهِ فَإِنَّ التَّقْوَى فِي الْيَوْمِ الْحِرْزُ وَ الْجُنَّةُ وَ فِي غَدٍ الطَّرِيقُ إِلَى الْجَنَّةِ مَسْلَكُهَا وَاضِحٌ وَ سَالِكُهَا رَابِحٌ وَ مُسْتَوْدَعُهَا حَافِظٌ لَمْ تَبْرَحْ عَارِضَةً نَفْسَهَا عَلَى الْأُمَمِ الْمَاضِينَ وَ الْغَابِرِينَ لِحَاجَتِهِمْ إِلَيْهَا غَداً إِذَا أَعَادَ اللَّهُ مَا أَبْدَى وَ أَخَذَ مَا أَعْطَى وَ سَأَلَ عَمَّا أَسْدَى فَمَا أَقَلَّ مَنْ قَبِلَهَا وَ حَمَلَهَا حَقَّ حَمْلِهَا أُولَئِكَ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ هُمْ أَهْلُ صِفَةِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِذْ يَقُولُ وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ فَأَهْطِعُوا بِأَسْمَاعِكُمْ إِلَيْهَا وَ وَاكِظُوا بِجِدِّكُمْ عَلَيْهَا وَ اعْتَاضُوهَا مِنْ كُلِّ سَلَفٍ خَلَفاً وَ مِنْ كُلِّ مُخَالِفٍ مُوَافِقاً أَيْقِظُوا بِهَا نَوْمَكُمْ وَ اقْطَعُوا بِهَا يَوْمَكُمْ وَ أَشْعِرُوهَا قُلُوبَكُمْ وَ ارْحَضُوا بِهَا ذُنُوبَكُمْ وَ دَاوُوا بِهَا الْأَسْقَامَ وَ بَادِرُوا بِهَا الْحِمَامَ وَ اعْتَبِرُوا بِمَنْ أَضَاعَهَا وَ لَا يَعْتَبِرَنَّ بِكُمْ مَنْ أَطَاعَهَا أَلَا فَصُونُوهَا وَ تَصَوَّنُوا بِهَا وَ كُونُوا عَنِ الدُّنْيَا نُزَّاهاً وَ إِلَى الْآخِرَةِ وُلَّاهاً وَ لَا تَضَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ التَّقْوَى وَ لَا تَرْفَعُوا مَنْ رَفَعَتْهُ الدُّنْيَا وَ لَا تَشِيمُوا بَارِقَهَا وَ لَا تَسْمَعُوا نَاطِقَهَا وَ لَا تُجِيبُوا نَاعِقَهَا وَ لَا تَسْتَضِيئُوا بِإِشْرَاقِهَا وَ لَا تُفْتَنُوا بِأَعْلَاقِهَا فَإِنَّ بَرْقَهَا خَالِبٌ وَ نُطْقَهَا كَاذِبٌ وَ أَمْوَالَهَا مَحْرُوبَةٌ وَ أَعْلَاقَهَا مَسْلُوبَةٌ أَلَا وَ هِيَ الْمُتَصَدِّيَةُ الْعَنُونُ وَ الْجَامِحَةُ الْحَرُونُ وَ الْمَائِنَةُ الْخَؤُونُ وَ الْجَحُودُ الْكَنُودُ وَ الْعَنُودُ الصَّدُودُ وَ الْحَيُودُ الْمَيُودُ حَالُهَا انْتِقَالٌ وَ وَطْأَتُهَا زِلْزَالٌ وَ عِزُّهَا ذُلٌّ وَ جِدُّهَا هَزْلٌ وَ عُلْوُهَا سُفْلٌ دَارُ حَرَبٍ وَ سَلْبٍ وَ نَهْبٍ وَ عَطَبٍ أَهْلُهَا عَلَى سَاقٍ وَ سِيَاقٍ وَ لَحَاقٍ وَ فِرَاقٍ قَدْ تَحَيَّرَتْ مَذَاهِبُهَا وَ أَعْجَزَتْ مَهَارِبُهَا وَ خَابَتْ مَطَالِبُهَا فَأَسْلَمَتْهُمُ الْمَعَاقِلُ وَ لَفَظَتْهُمُ الْمَنَازِلُ وَ أَعْيَتْهُمُ الْمَحَاوِلُ فَمِنْ نَاجٍ مَعْقُورٍ وَ لَحْمٍ مَجْزُورٍ وَ شِلْوٍ مَذْبُوحٍ وَ دَمٍ مَسْفُوحٍ وَ عَاضٍّ عَلَى يَدَيْهِ وَ صَافِقٍ لِكَفَّيْهِ وَ مُرْتَفِقٍ بِخَدَّيْهِ وَ زَارٍ عَلَى رَأْيِهِ وَ رَاجِعٍ عَنْ عَزْمِهِ وَ قَدْ أَدْبَرَتِ الْحِيلَةُ وَ أَقْبَلَتِ الْغِيلَةُ وَ لَاتَ حِينَ مَنَاصٍ هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ قَدْ فَاتَ مَا فَاتَ وَ ذَهَبَ مَا ذَهَبَ وَ مَضَتِ الدُّنْيَا لِحَالِ بَالِهَا فَما بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ وَ ما كانُوا مُنْظَرِينَ

در باره تقوي


ستايش خداي را كه ستايش او در ميان پديدگان همه جا گستر است و سپاه او پيروز و شكست ناپذير و عظمتش از هر چيز برتر و چشمگير. او را سپاس گويم بر نعمتهاي زياد و بخششهاي بزرگ، خدايي كه در پرتو بردباري عظيمش عفو كرد، و در داوريها عدالت نمود، و هرچه آيد و گذرد همه را داند. او آفريدگان را بر پايه دانش خود پديد آورد و به فرمان خود ايجاد كرد بدون الگو گرفتن يا آموزشي، و نه بر اساس پيروي از نمونه آفريدگار حكيمي، و نه اشتباهي، و نه مشورت با گروهي. و شهادت دهم كه حضرت محمّد - درود خدا بر او و خاندانش - بنده و فرستاده اوست و در حالي او را برانگيخت كه مردم در گمراهي و غفلت دست و پا مي‏زدند و در حيرت و سرگرداني روزگار مي‏گذراندند، و هلاكت آنها را به هر سو مي‏كشاند، و قفلهاي سنگين گمراهي دلهاي آنان را بسته بود. اي بندگان خدا، شمايان را به تقواي الهي سفارش كنم كه حقّ خدا بر شما و حقّ شما بر خداست. از آستان قدس ربوبي كمك خواهيد تا به مرز تقوي رسيد، و از تقوي كمك گيريد تا به اوج معرفت و ايمان صعود كنيد.

بي‏شك تقوي در امروز سپر و پناهگاه، و در فردا راه بهشت است، مسير آن روشن و رونده آن سودبر. خداوندي كه امانت دار تقوي است نگهدارنده متّقي از عذاب الهي است. تقوي هماره خود را بر امّتهاي پيشين و حاضران عرضه كند، زيرا فردا كه خدا هرچه پديد آورده باز گردانَد و هرچه داده باز گيرد، سخت بدان نيازمندند. پس راستي چه كميابند آنان كه تقوي را پذيرفته و به طور كامل آن را رعايت كرده‏اند. آري، آنان از نظر تعداد اندكند و چنانند كه خداي آنها را ستوده است: «بندگان شكرگزار من اندكند». پس گوشهاتان را به تقوي سپاريد و با همه وجود بر آن پايداري و مراقبت كنيد و آن را جايگزين هرچه دوست داريد نماييد، و از مخالف تقوي چشم پوشيد و موافق آن را برگزينيد. با طنين گوش نواز تقوي از خواب غفلت بيدار شويد، و روزتان را با آن سپري كنيد، و آن را در دل پديد آريد، و گناهانتان را بدان شوييد، و دردهاتان را با آن درمان كنيد، و به پشتوانه آن به استقبال مرگ رويد، و با توجّه به آنها كه تقوي را از دست داده‏اند عبرت گيريد نه آنكه پرواپيشگان از شما عبرت گيرند.

بهوش باشيد و برج و باروي تقوي را حفاظت كنيد و در پناه آن خود را نگه داريد، و از دنيا خود را پاك داريد و به سوي آخرت مشتاق باشيد، و آن كس را كه تقوي بلند مرتبه‏اش ساخته زيردست مسازيد و آن را كه دنيا بلندش كرده ارزشمند مداريد. پس به ابر دنيا چشم طمع ندوزيد كه باراني نبارد، و به گوينده آن گوش فراندهيد، و به نعره و فرياد آن پاسخ نگوييد، و از چراغ زدنهاي آن روشني مخواهيد، و از زرد و سرخ آن به فتنه نيفتيد، كه زرق و برق آن فريبا، و گفتارش دروغين، و اموالش دستخوش تاراج، و گران مايه‏هايش ربودني است. آگاه باشيد كه اين دنيا چون زن عشوه‏گر خودفروش است و يا چون اسب سركش نافرمان، بسيار دروغگوي خائن، ناسپاس و حق نشناس، لجباز مشكل ساز، ناسازگار نامتعادل، عروس هزار داماد. طبيعت آن گذرا، زير پاي آن سست، عزّت آن ذلّت، جدّي آن شوخي، بلنداي مقام آن سقوط و پستي، سراي ربودن و غارت، خانه تاراج و تباهي، اهل آن در صف مرگ ايستاده و يكي پس از ديگري به سوي آخرت روان شده تا به گذشتگان پيوسته و از بستگان جدا گشته.

آري، رفتنگاههاي دنيا حيرت‏زا، و فرارگاههاي آن بن‏بست، و اهداف آن يأس آور است. پس پناهگاهها آنان را تسليم دشمن كند، و خانه‏ها آنها را بيرون اندازد، و تيزبيني‏ها فايده نبخشد. بعضي نجات يابند امّا گرفتار مصيبت و رنج، و بعضي چون گوشت از پوست جدا شده، و بدن سر بريده، و خون ريخته شده، و انگشت به دندان گزيده، و دست ندامت و اضطراب بر هم ماليده، و زانوي غم در بغل گرفته، و خود را سرزنش‏كننده و از تصميم خويش برگشته، «و چاره از دست رفته و ناكارآمد شده». هيهات هيهات آنچه گذشت كه گذشته است، و آنچه به راه خود رفته كه‏ رفته است، و دنيا هم راه خود در پيش گرفته است. «پس آسمان و زمين بر ايشان بگريست و بدانان مهلت داده نشد
».
ده ارسال آخر من :

آدم ها مثل عکس ها می مونند: زیاد بزرگشون کنی ، کیفیتشون میاد پایین!
۱۲-۱۳-۱۳۹۱ ۰۸:۱۸ صبح
یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر نقل قول این ارسال در یک پاسخ
ارسال موضوع ارسال پاسخ

بروزرسانی موضوع (برای بروزرسانی کلیک کنید)My-BB.Ir

موضوعات مشابه ...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  خطبه 15 نهج البلاغه akbar66 0 391 ۶-۲۵-۱۳۹۲ ۰۱:۵۳ عصر
آخرین ارسال: akbar66

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: