MyBB Pro

P30-ART

اعلانات انجمن(حتما مطالعه بفرمائید) :


برچسب ها: نهی, از, لعن, علنی, خلفا,

نهی از لعن علنی خلفا
زمان کنونی: ۹-۲۱-۱۳۹۵, ۱۲:۵۳ صبح
کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان
نویسنده: admin
آخرین ارسال: admin
پاسخ: 1
بازدید: 516

ارسال موضوع موضوع بسته شده 
 
رتبه موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نهی از لعن علنی خلفا
نویسنده پیام
*******
مدیر کل

وضعیت : آفلاین
شماره کاربر :1
ویترین مدال ها :1

پست‌ها: 5,447

اعتبار: 37
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۸۹

حالت من: Narahat

ارسال: #1
نهی از لعن علنی خلفا
سوال:
با سلام
میخواستم بپرسم حدیثی در مورد ممنوعیت لعن خلفا در ملاعام و اجتماع وجود دارد ؟
لطفا با منبع از کتب اربعه و وسائل و مستدرک و بحارالانوار
با تشکر ...

پاسخ:
در خصوص نهی از لعن علنی خلفا عرض می شود
1. یکی از شاخصه های اصلی مکتب اهل بیت علیهم السلام بواسطه ی شرایط سخت حاکم، تقیه بوده است. ائمه ی اطهار علیهم السلام بجهت حفظ خود و شیعیانشان، شیعه را با این اصل عقلی و قرآنی آشنا نموده و به آنها در شرایطی که در معرض خطر بوده اند دستور تقیه و کتمان عقیده ی خویش را داده اند. با نگاهی به تاریخ حیات شیعه نیز می یابیم که شیعیان با توجه به این امر توانسته اند شرایط سخت موجود در دوران بنی امیه و بنی عباس را پشت سر گذاشته و مکتب اهل بیت علیهم السلام را به قرون بعدی منتقل سازند. 

بنابراین اصل تقیه امری است که حاکم بر شرایط و احوالات جامعه ی شیعی بوده و با توجه به چنین اصلی می توان گفت دستور لعن علنی بر خلاف تقیه خواهد بود و نهی از لعن نیز منطبق بر اصل تقیه می باشد؛ لذا اگر نهی صریحی نیز در میان نباشد و تنها ما عنوان و احکام تقیه را داشته باشیم برای نهی از چنین عملی کفایت خواهد کرد. 

برای نمونه در اینجا ما تنها به یک روایت از روایات تقیه اکتفاء می نمائیم: معلّى بن خنيس از امام صادق عليه السلام روایت می کند که حضرت به وی فرمودند: 

«يَا مُعَلَّى اكْتُمْ أَمْرَنَا وَ لا تُذِعْهُ فَإِنَّهُ مَنْ كَتَمَ أَمْرَنَا وَ لَمْ يُذِعْهُ أَعَزَّهُ اللَّهُ بِهِ فِي الدُّنْيَا وَ جَعَلَهُ نُوراً بَيْنَ عَيْنَيْهِ فِي اْلآخِرَةِ يَقُودُهُ إِلَى الْجَنَّةِ يَا مُعَلَّى مَنْ أَذَاعَ أَمْرَنَا وَ لَمْ يَكْتُمْهُ أَذَلَّهُ اللَّهُ بِهِ فِي الدُّنْيَا وَ نَزَعَ النُّورَ مِنْ بَيْنِ عَيْنَيْهِ فِي اْلآخِرَةِ وَ جَعَلَهُ ظُلْمَةً تَقُودُهُ إِلَى النَّارِ يَا مُعَلَّى إِنَّ التَّقِيَّةَ مِنْ دِينِي وَ دِينِ آبَائِي وَ لا دِينَ لِمَنْ لا تَقِيَّةَ لَهُ». [1] 

اى معلّى! امر و مسلك ما را كتمان كن و آن را شايع و منتشر نساز، بدرستى كه كسى كه كتمان كند مذهب ما را و شايع نسازد آن را، خداوند در دنيا به سبب اين كتمان به او عزّت دهد و نورى در پيش روى او در آخرت قرار دهد كه او را به بهشت رهنمون سازد و اگر كسى مذهب ما را كتمان نسازد و آن را شيوع دهد، خداوند او را ذليل و خوار سازد و در آخرت نور را از پيش روى او بگيرد و ظلمتى كه او را به جهنم بكشاند براى او قرار دهد. معلّى! تقيّه جزئى از دين من و پدرانم مى‏باشد و كسى كه تقيّه نكند از دين خارج است. 
2. در مورد ورود نهی صریح در این رابطه می گوئیم: مرحوم شیخ صدوق در کتاب اعتقادات [2]خویش می فرمایند: 

اعتقاد ما در تقیه آن است که تقیه واجب است و کسی که آنرا ترک نماید به منزله ی کسی است که نماز را ترک نموده است. به امام صادق علیه السلام گفته شد: ای فرزند رسول خدا صلی الله علیه وآله: ما می بینیم که در مسجد شخصی است که آشکارا به دشمنان شما دشنام می دهد و آنان را نام می برد. حضرت فرمودند: او را چه شده خدا او را لعنت کند که متعرض ما می شود، در حالی که خداوند می فرماید: (به معبود) كسانى كه غير خدا را مى‏خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها (نيز) از روى (ظلم و) جهل، خدا را دشنام دهند. هر چند که مورد روایت سب و دشنام علنی می باشد؛ اما از آنجا که ملاک در سب و لعن از جهت عکس العمل مخالفین واحد است،‌ می توان گفت که شامل لعن نیز می گردد.
 
ده ارسال آخر من :

امام حسین علیه السلام فرمودند:
أَعجَزالنّاسٍ مَن عَجَزَ عَنِ الدُّعاء
عاجزترین مردم کسی است که نتواند دعا کند.
سامانه ارتباطی انجمن مذهبی و ارزشی عشاق الحسین علیه السلام
30008909000014
۸-۶-۱۳۹۳ ۱۱:۳۲ صبح
بازدید از وبسایت این کاربر یافتن تمامی ارسال‌های این کاربر
ارسال موضوع موضوع بسته شده 

بروزرسانی موضوع (برای بروزرسانی کلیک کنید)My-BB.Ir

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان

 انتخاب پوسته: