آخرین اخبار :
خانه / اسلایدر / عيد سعيد قربان مبارک
تکمیل نویسنده پرتال عشاق الحسین

عيد سعيد قربان مبارک

دهم ذى الحجه عيد سعيد قربان

ما مسلم و برنامه ما قرآن است

 

ملیت ما به پایه ایمان است

 

عیدی که برای ما پسندیده خدا

 

فطر است و غدیر و جمعه و قربان است

 

«خنجر شوق بر حنجر نفس»

عید قربان جلوه‌گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است. فصل قرب یافتن مسلمانان به خداوند، در سایه عبودیت است.

اگر ابراهیم خلیل، در اجرای فرمان پروردگارش، خنجر بر حنجر اسماعیل می‌نهد، اگر اسماعیل ذبیح، پدر را در اجرای امر خدایی، تشویق و ترغیب می‌کند، اگر شیخ الانبیاء در نهادن کارد بر حلقوم فرزندش، لحظه‌ای تردید و توقف نمی‌کند؛ همه و همه، نشانه مسلمانی آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقیده و عشق، و وفاداری در قلمرو بندگی است.

عید قربان، مجرای فدا کردن عزیزترین یعنی خدا است.

عید قربان، مجرای فیض الهی و بهانه عنایت رحمانی به بندگان مؤمن و مسلم و مطیع است.

قربانی تو در این چیست؟

درراه خدا، چه چیز فدا می‌کنی؟

با چه وسیله ، به استان پروردگار، تقرب می‌جویی؟ و کدام فدیه را به قربانگاه صدق، عشق، اخلاص و وفا می‌آوری؟

برای اولیاءالله عید قربان مجمع الشواهد صدق در گفتار، کردار، ادعا و عمل است. تو نیز، اگر بتوانی رضای خویش را فدای رضای حق کنی، اگر بتوانی از خواسته دل درراه خواسته دین چشم بپوشی، اگر بتوانی از داشته‌ها و خواسته‌ها بگذری، آنگاه، به مرز عبودیت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده‌ای.

مگر خلیل‌الرحمن چه کرد؟ تو نیز اگر پیر و مشی و مرام ابراهیمی، نباید هیچ‌چیز ازآنچه داری و به آن دل‌بسته ای، همچون زن و فرزند، مال و منال، پول و پس انداز، خانه و خادم ماشین و مسکن، و… حجاب چهره جانت، مانع بندگی و فرمانبرداریت شود و آنگاه که پای دین و خدا به میان آید، بسادگی و بصراحتی ابراهیمی و بصداقتی اسماعیلی درگذری و امر مولا را مقدم بداری.

بگذر از فرزند و مال و جان خویش

 

تا خلیل الله دورانت کنند

 

سر بنه در کف، برو در کوی دوست

 

تا چو اسماعیل، قربانت کنند

اینجاست که قربانی وسیله قرب می‌شود و عید قربان روز تقرب به خداوند.

آن هم نه قرب مادی و جسمی – که خدا از محدوده حس و جسم بیرون است – بلکه قرب معنوی و تقرب ارزشی که در سایه ایمان و عمل است.

آنچه انسان را به خدا نزدیک می‌کند، طاعت است.

و آنچه از ساحت قرب ربوبی دور می‌سازد، معصیت است.

خدا به ما نزدیک است، حتی نزدیکتر از رگ کردن، که خود فرموده است:

– و نحن اقربب الیه من حبل الورید – ما از او دوریم، چرا که به جرم و گناه، گرفتاریم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد.

دوست نزدیکتر از من به من است

 

وین عجبتر که من از وی دورم

اگر پای از مرز طاعت فراتر ننهیم، اگر با تیغ گناه، دامن عصمت ندریم، اگر دست تعدی، به حریم حرمات الله نگشاییم، آنگاه خواهیم دید که هر جا باشیم در قربانگاهیم و هر سو که برویم، به او تقرب پیدا می‌کنیم، و هر روزمان عید قربان می‌شود. بفرموده حضرت علی:

کل یوم لا یعصی الله فیه فهو یوم عید

هر روزی که در آن، خدا نافرمانی نشود روز عید است.

جلوه دیگر این روز، ذبح است.

قربانی کردن گوسفند، چه از سوی حاجی در منا و چه از سوی ما در شهرها مان، تکریم آن حماسه معنوی و ایثار عظیم است که ابراهیم و اسماعیل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداکاری همواره باید در خاطره‌ها زنده بماند، تا درسی می‌باشد فرا روی ابراهیمیان همیشه و همه جا.

رها شدن از تعلقات و ذبح کردن تمنیات در پیش پای اراده الهی، درس دیگران قربانی است،

تیغ اراده و عفاف، باید بر خنجر نفسانیات نهاد و خون نفس اماره را ریخت و از شر این وسواس خناس نجات یافت.

تا چه حد حاضری که خواست خدا را بر خواهش دل مقدم بداری؟

تا کجا می‌توانی طاعت و اطاعت الله را، با هوای نفس مبادله نکنی؟

نفس کشتن و جهاد با دشمن درونی، سخت‌تر از مبارزه با دشمن، آشکار و برونی است.

از این رو جهاد اکبر نام گرفته است.

ذبح قربانی در دید عرفانی اهل نظر، رمزی از ترک هواهای نفسانی و روی آوردن به رضای الهی است.

ثمرات این ذبح نیز، باید چونان قربانی گوسفند به دیگران برسد.

و… چنین است که آنکه مالک هوای نفس شود و دیو هوا را به بند کشد، هم خویشتن از وسوسه‌ها و زیانهای آن آسوده خاطر است، هم جامعه از صدمه هوا پرستیهای او مصون!

آری!… امروز، عید است.

عید قربان و تقرب به خدا، آن هم در سایه عبودیت و بندگی.

ما، بنده آنیم که در بند آنیم.

حال که چنین است، چرا در بند نفس و بند زر و سیم و بند خواسته‌ها و داشته‌ها؟!

دل به خدا بدهیم و در بند عبودیت او باشیم، تا از هر قید و بندی آزاد شویم.

بندگی خدا، امیدبخش است.

و روز عید قربان می‌تواند برای ما اوج این آزادی برین باشد.

خجسته باد عید قربان عید صالحان و ارس ته، و عید اهل طاعت و تسلیم.

بمناسبت ده ذی الحجه عید قربان و حضور مهمانان خدا در موسم حج

خسی در میقات

من از این شهر امید، شهر توحید که نامش مکه است، و غنوده است میان صدفش کعبه پاک، قصه‌ها میدانم.، دست در دست من اینک بگذار، تا از این شهر پر از خاطره دیدار کنیم.، هر کجا گام هی در این شهر، و به هر سوی و به هر چشم انداز، که نظر کرده و چشم اندازی، می‌شود زنده در اندیشه، بسی خاطره‌ها.

یادی از هاجر و اسماعیلش، مظهر سعی و تکاپو و تلاش، صاحب زمزمه زمزم عشق، یادی از ابراهیم، آنکه شالوده این خانه بریخت، آنکه بت‌های کهن را بشکست، آنکه بر درگه دوست، پسرش را که جوان بود، قربانی برد.

یادی از ناله جانسوز بلال، که در این شهر، در آن دوره پرخوف و گزند به احد بود بلند، یادی از غار حرا، مهبط وحی، یادی از بعثت پیغمبر پاک، یادی از هجرت و از فتح بزرگ، یادی از شعب ابیطالب و آزار قریش، شهر دین، شهر خدا، شهر رسول، شهر میلاد علی علیه السلام، شهر نجوای حسین ابن علی علیه السلام در عرفات شهر قرآن و حدیث، شهر فیض و برکات …، و بسی خاطره از جای دگر، شخص دگر….، بانگ توحید که در دشت و فضا می‌پیچد، موج لبیک که در کوه و هوا می غلطد، طور سینای مسلمانان را، جلوه گر می‌سازد، چه کسی جرات این را دارد، که در اینجا سخن از من گوید؟!

من و تو رنگ ز رخساره خود می‌بازند، همه ما می‌گردند، همه او می‌گردند، پهندشت عرفات، جلوه گاهی است که در آینه‌اش، چهره روشن و حدت، پیداست، همه در زیر یکی سقف بلند آسمانی نیلی، به مناجات و عبادت، مشغول، اشک در دیده و غم‌ها به دل و بار گناهان بر دوش، همه در گریه و در راز و نیاز، جامه‌ای ساده و یکسان و سفید، جامه‌ای ضد غرور، همه بر تن دارند. همگی در سعی‌اند، یا که در حال طواف، گرد این خانه که از روز نخست، بهر مردم شده در مکه بنا، وطن مشترکی چون مکه، نتوان یافت به هیچ آئینی.

امتیازات نکوهیده در این شهر و حریم، به مساوات مبدل گشته است.

این مراسم که در این خانه بپاست، رمزی از شوکت و از تقویت آئین است، جلوه‌ای از دین است.

حاجی اینجا همه او می‌بیند، نام او می‌شود، فیض او می‌طلبد، با شعار لبیک، پاسخ دعوت او می‌گوید، غرق در جذبه پر شور خداست، قطره‌ای از دریاست، و… خسی در میقات

 

درباره ی مدیریت کل

سرآغاز گفتار نام خداست،که رحمتگر و مهربان خلق راست| برای فرج دعا کنیم... " اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا "

همچنین ببینید

عید غدیر خم مبارک + اعمال

عید غدیر خم مصادف با ۱۸ ذی الحجه است که آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *